søndag 7. oktober 2012

Øving frem mot prøveforestillinger

Synne gledet seg stort til å komme i gang med øvingen på dns igjen. Manuset var innlært, og nå skulle alt av bevegelses mønster legges. Øvingene startet nå opp på Store Scene, i motsetning til før sommeren der de var litt rundt omkring forskjellige steder.
Nå begynte det liksom på skikkelig :)
De første dagene var alle 3 parene inne, men etterhvert ble de kun kallt inn parvis. Så dermed ble det bare øving hver tredje dag. Dermed ble det ikke så mye fravær fra skolen heller :)
Uken før prøveforestillingene var meget hektisk, vel den mest travle uken de hadde. Da startet de med fulle gjennomganger med maske, kostymer, lyd og lys.
Vi foreldre var så heldige å få være flue på veggen denne uken. Slik at vi kunne få se hva Synne jobbet med, evt trengte mer hjelp til osv. Det var fantastisk å få ta del i øvingsperioden. Det å se hvor mange som faktisk står på, for denne ene oppsetningen var overveldende. De har flere mann bak scenen enn på faktisk. Første dagen vi var invitert, så fikk jeg ikke fri fra jobb, og måtte stikke avgårde etter bare 3 scener. Mamma fikk gleden av å sitte igjen å nyte de resterende 29 scenene. Tilbakemeldingen fra henne var bare ros. Noen scener var svært tøffe å se på, med tanke på pappa som døde så ble dødsfallet her en tøff seanse. Det hadde vært mange stopp innimellom, med beskjeder og små endringer. De oppdaget at de hadde usedvanlig dårlig tid under kles skiftene, så påkledere måtte på plass bak scenen. Synne hadde også blitt kledd opp i feil kjole, og kom på scenen og matchet ikke Alexanderen ;) Så da måtte alt stoppe, og hun måtte tilbake til påklederne og skifte.
 
Da det nærmet seg helg, og første forestilling for husets folk, så skulle de ha pressevisning. Da hadde jeg ordnet meg fri, og fikk endelig være der hele dagen sammen med Synne. Jeg fikk oggså tillatelse til å ta bilder sammen med pressen. En unik mulighet som jeg aldri ville la gått fra meg :)
Jeg turte ikke å løpe helt fremme med scenen, slik de proffesjonelle fotografene og jornalistene gjorde. Jeg satt meg litt lenger bak i salen, og priste meg lykkelig for at zoomen på kamera var god nok ;) Synne skal egentlig spille i par med Sindre, men ble på pressevisningen plassert med Ulrik. Scenen de valgte å vise for publikum var juleselskapet. En scene tidlig i stykket, som er spekket med liv, røre og humor :) Jeg knipset i vei, og fikk masse fine bilder :)
Her er ett av bildene jeg tok. Her er Synne (Fanny), sammen med broren Alexander (Ulrik Lullau), Petra (Thea Borring Lande) og Jenny (Reny Marie Gaasand Folgerø).
 
Etter pressevisningen, så fikk jornalistene slippe løs. Barna ble intervjuet av de fleste avisene, og dette var stor stas :) Her på rekke : Alexander (Henrik Rognaldsen), Alexander (Ulrik Lullau), Fanny (Synne Odland Aase), Fanny (Josephine Larsen) og Alexander (Sindre Revheim Svellingen).
 
Ulrik og Synne ble også intervjuet av dns tv.
Se hele innslaget her : DNS TV
 
 
Da det var tid for at pressen skulle forlate teateret, så var jeg svært spent på om jeg fikk fotografere videre. Jeg fant ut at jeg ble sittende bak der, så kunne jeg diskre ta flere bilder :) Ettersom denne dagen også var satt av til fotografering for programmet, så ble scenene mange ganger stoppet, for å få det perfekte motivet. Så jeg fikk mange flotte blinkskudd, og i tillegg fikk jeg bekreftet at jeg fikk lov :)
 
Det første som slo meg da jeg satt og tok inn alle de flotte øyeblikkene, var kostymene... Du verden for noen flotte kostymer. Ca 90 kostymer er sydd til stykket. Bare Fannyene har 6 egne kostymer.
 
Her er Synne med dukketeateret, som brukes flittig gjennom forestillingen av Alexander.
 
Synne sitt desidert vakreste kostyme, er matros kjolen.
 
Her er de skjønne englekostymene. Synne så ut som hun var 6 år da hun kom trippende ut i dette ;)
Her sammen med Alexander (Ulrik Lullau), moren Emilie (Ellen Birgitte Winter), Synne og pappaen Oscar ( Karl Bomann-Larsen)
 
Alexander og Fanny i pysjene, i barneværelset.
 
Dette er hverdags kjolen i Ekdal huset. Synes Synne ligner på Maddicken i den ;) Kjempesøt.
Her med hushjelpene Frøken Vega (Rhine Skaanes), Fanny (Josephine Larsen), Alexander (Sindre Revheim Svellingen) og Frøken Ester (Wenche Kvamme).
 
Synne og Ulrik i kostymene de bruker i Biskop boligen.
 
Her er siste kostymet, som brukes på sommerfesten. Her er hele familien Ekdal fotografert.
 
Det var en eventyrlig dag på dns. Så mange inntrykk. Som jeg gleder meg til forestillingene er i gang :) Synne og Sindre er første par ut, i første prøveforestilling for husets folk :)
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar