mandag 2. april 2012

REISEBREV FRA LONDON

TORSDAG:
London er en fantastisk by, og jeg gledet meg enormt til denne turen. Tidligere når jeg har reist dit, så har det vært i november. Veldig praktisk, ettersom det er et eldorado for julegaveshopping :) Jeg prøvde å lokke mamma med meg før jul, men da var ikke hun helt klar. Arveoppgjøret var ikke helt ferdig, økonomien var uoversiktelig og det var mye å sette seg inn i ift taxi driften. Så da bestemte jeg meg for at dette skulle bli kombinert jule- og bursdagsgave til henne. Dette ble hun veldig glad for, og nå når vi nærmet oss mars og turen, så var hun heldigvis veldig klar for reisen :)

På forhånd hadde vi booket flyreise, hotell og musical billetter. Eneste vi ikke ordnet på forhånd var flytoget. Det var også dette jeg var spent på, ettersom jeg har reist med jobben og blitt hentet med buss tidligere. Men dette viste seg å være en bekymringsløs tanke ;) Alt var veldig godt merket, og det var superenkelt å ta seg frem til toget. Dette førte oss til Victoria Station. Her var nå utfordringen å ta oss videre til Paddington, hvor hotellet vårt lå. Planen min var å kjøpe 3 dagers kort på undergrounden, men dette hadde de sluttet med. Heldigvis spurte vi om dette, så vi ikke måtte stå i den lange køen. Automatene funker helt greit, så da var det bare å komme oss på riktig bane. Mamma synes dette var veldig forvirrende, men jeg trøstet med at du kommer inn i det ;)

Vel fremme på stasjonen,møtte vi en ny utfordring: å finne hotellet :) Jeg har bodd i Paddington før, så følte meg rimelig selvsikker på at dette skulle jeg fikse. Men den selvtilliten forsvant fort. Fant ikke riktig gatenavn, og vi begynte da å gå i motsatt retning av der vi skulle. Ettersom det var sent på kvelden, så hoppet vi rett og slett i en taxi.

Vi bodde på Best Western Shaftesbury Paddington Court London:


Rommet så helt ok ut når vi kom, men vi bodde på bakkeplan, så lufting om natten var ikke noe særlig ettersom det ikke var låsefunksjon på vinduene. Selvfølgelig hadde jeg glemt sånn engelsk omformer for kontakten, så måtte i resepsjonen å prøve å få låne det. Da jeg kom tilbake til rommet, så hadde vinduet vært igjen en stund, og det luktet rett og slett mugg. Vi fant et sted der tapeten var løsnet, og lukten kom fra. Teppet bar også tydelig preg av vannskade. Noe som så forsøkt skjult med et boss spann. Klokken var nå langt på natt, så vi bestemte oss for å bytte rom dagen etter. Skulle klare en natt fant vi ut :)

FREDAG:
Dagen startet med en fantastisk herlig frokost på hotellet :) Nydelig mat. Med mat i magen, var vi klar for å klage på rommet. Noe som heldigvis ikke ble noe problem. Super service. Nytt rom, og frakting av baggasjen mens vi dro på shopping ;) Så da var det bare å komme seg avgårde til Oxford Street :)
Vi startet fra Oxford cirkus, og gikk mot Hyde park. Eller det vil si, jeg latet som jeg var 100% sikker på at det var den veien vi gikk, men skal innrømme jeg var litt usikker ang egen retningssans ;) Denne gangen viste den seg å være rett heldigvis ;)
Oxford Street, med de fantastiske røde dobbeltdekker bussene :)

Vi bestemte oss for å holde oss i Oxford Street fredagen, ettersom vi skulle på musikalen om kvelden. Så vi tråkket inn og ut av alle de fantastiske butikkene der :)
I Benetton butikken kom vi over disse fantastisk trappene, som jeg bare måtte forevige :)




Tror ikke det var noen som skjønte at vi var turister her nei ;)
Besøk på Primark er obligatorisk. Masse flott og billig. Kan absolutt anbefales.
Ettersom Primark ligger helt i enden av Oxford street, så bestemte vi oss for å kjøpe lunsj på Pret (som har verdens beste smørbrød og baguetter ;), og sette oss inn på Speakers Corner å nyte solen litt :)
Etter en velfortjent pause gikk vi over på andre siden av veien, og trålte de butikkene og ;) Da vi kom til Bond Street, bestemte vi oss for å ta banen tilbake til hotellet.
Om kvelden var det nemlig klart for et av reisens absolutte høydepunkter: Musikalen Billy Elliot. Jeg gledet meg villt. Vi hadde begge sett filmen på forhånd, og håpet di skulle få se mer sang og dans enn i filmen :) Teateret var lett å finne, lå like ved Victoria Station. Men klok av erfaring når det er flere utganger, så spurte vi.
Vi var superfornøyd med plassene våre, satt høyt og fint og hadde god oversikt. Teateret var bygget i 3 etg, og vi satt i 2.etg. Koreografien på dansene var veldig flotte fra vår vinkel, vi fikk helheten av hele scenebildet :)

Nydelig teater :)

Klare for Billy Elliot :)
Like flott på utsiden, som innsiden.
På toppen av teatert prydet en flott ballerina statuett.

Kort oppsummert: Billy Elliot var amazing :) Satt med gåsehud flere ganger. Scenebildene var flott bygget opp med en kombinasjon av ballettklassen, gruvearbeiderene og politiet. Disse 3 ofte på scenen sammen, både i dans og spill. Utrolig flott koreografi. Artig formidling av historien. Dansen som gjorde størst inntrykk var nok drømmesekvensen, der lille Billy danset sammen med voksne Billy. De gjorde et fantastisk nummer til svanesjøen. Lille Billy svevde blant annet høyt oppunder taket. Her hadde jeg ståpels og tårer i øynene altså, ren magi. VAKKERT :) Gutten som spilte Billy denne kvelden var 13 år, og kom fra Scotland. Han hadde jobbet 2,5 år fra første audition til han stod på scenen første gang. Et vannvittig høyt nivå. Gutten hadde sitt 100. show da vi så på :) 5 gutter delte på rollen, 3 fra England, 1 fra USA og han vi så fra Scotland. De forlater hjem og familie, og bor med barnepiker tilknyttet teateret. Lurer på hvor lenge de engasjeres om gangen, hvor lenge de er borte fra familien liksom... Om disse 5 spiller jevnlig, eller om det er mer delt opp i intensive perioder... Må være tøft for familien, men et fantastisk eventyr for guttene vil jeg tro :)
Her er en smakebit av hva vi fikk oppleve. Men de vi så var mye flinkere og skarpere i bevegelsene, pluss at linen ble festet i koreografien uten black out :)

Andre karakterer som er verdt å nevne er bestemoren (sprek, halvsprø og utrolig humoristisk), bestekameraten til Billy, Micheal (dette også en gutt på 13 år. Han var meget dyktig. Fra det sårbare til det å få oss til å le så vi gren) og til slutt piano spilleren til ballett klassen (ikke en kjempestor rolle, men deffinitivt en karakter man husker etterpå;)
Vel verdt turen, og anbefales på det sterkeste. Har alltid sagt at når Synne skal første gang på musikal i London, så er det deffinitivt Lion King vi skal se. Men nå er jeg neimen ikke sikker. Med hennes ballett interresse, så rangerer jeg Billy Elliot øverst :)

Prøv å gjør den dansen, for så å synge videre folkens :) Imponerende :)
Få med dere Billy Elliot folkens :)

Vi hadde nå klart å finne ut at det var forskjellige utganger fra banen på Paddington stasjonen. Dette forvirret oss veldig de første gangene, og taxi ble løsningen ;) Dette skyldtes at 3 baner gikk til stasjonen, men alle hadde egne utganger forskjellige steder. Så når vi fant VÅR rette utgang, så holdt vi oss til den gule banen. Uansett hvor vi var, så kom vi oss inn til den gule banen og av og ut riktig utgang :) Så da fant vi hotellet hver gang, uten taxi :)
Vel tilbake på hotellet, så var baggasjen flyttet over på nytt flott rom. Luftkvaliteten var super ;) og vi kunne lufte om natten i tillegg ;)

LØRDAG:
Etter en hektisk fredag, så staret vi dagen rolig med herlig frokost, før ny shoppingrunde ;)
I dag var det ungenes ønskelister som var målet. Sindre hadde alt av Liverpool og div treningsutstyr på sin liste, og Synne hadde Hunter støvler og ballett utstyr.
Første stopp var Disney butikken i Oxford Street. Til tross for at mine barn er litt over denne målgruppen, så har jeg heldigvis tantebarn som gir meg skalkeskjul for å droppe inn der. Fantastisk butikk, som anefales å besøke tidlig på dagen. Da er køene minimert til maks 5 min.
Måtte bare fotografere litt inni denne magiske butikken. Rapunzel hilste vi på :)
Her er Disney fe området. Er det rart ungene går i transe her inne. Det er så fint laget til. Alle avdelingene har sine store utstillinger.
Måtte bare ta bilde av Prikke avdelingen og ;) Men ble ingen nye Mira bamser i år, det har vi fra sist. Men fikk fatt i 2 skjønne prikke drikkeflasker, som kommer i bursdagsgaver litt senere til 2 små prinsesser :)
Siden sist jeg var der, så var hele butikken pusset opp. Veien rundt i butikken var dekket av glatte fliser, med glitter. Skikkelig Askepott vei :)
Flotte trappenedgangen, som er bygget som et skikkelig prinsesse slott :)
Me and Mickey Mouse :)
Belle tok seg også tid til en foto session med oss ;) Heldigvis var ikke vi de eneste turistene som løp rundt og fotograferte, uten barn ;)

Etter den fantastiske Disney butikken bar veien videre til John Lewis senter, med mission Hunter støvler. Synne hadde laget prioritert liste for farger ;) Førstevalget hadde de ikke, det var en mønstret modell i lilla eller grå nyanser. Men andrevalget var sølv, og det hadde de. Et tips til de som skal kjøpe sko/støvler til barna i England er å tegne av foten på papp, å ha med. Det gjorde jeg sist, og traff med alt jeg kjøpte. Str varierer veldig. Men hadde ikke nå, ettersom jeg visste sikkert at vi bare skulle opp en str.
Etter John Lewis, hoppet vi på banen, og tok den til Piccadilly Circus. Neste mål var Lilly Whites, en helt fantastisk perle av en sportsbutikk. Her finnes alt mellom himmel og jord, og det meste på salg.
Her finnes alt av fotball supporter utstyr, og nøytralt treningstøy. Kjøpte her Liverpool drakten Sindre ønsket seg, pluss masse nøytralt treningstøy han ønsket seg. Eks fotball sokkene de bruker her, koster 119 her i Norge, og 30 kr der. Så kjøpte et par av de ja ;) Fikk til og med Liverpool marshmallow figurer til påskeegget ;) Fikk også kjøpt litt vennegaver, som vi kan ha liggende. Nok av fotball venner på Sindre liksom ;)

Etter dette bar veien videre til Covent Garden, og danse butikkene. Var veldig glad jeg hadde gps en å følge, ellers hadde jeg aldri funnet de. Eller kanskje med et kart da ;) Men gps var genialt. Var innom 3 butikker. Den første var pitte liten, og hadde veldig dårlig utvalg til barn, så der snudde vi veldig fort. Neste var Bloch, som jeg ble anbefalt på forhånd. De hadde heller ikke det største utvalget til barn, men fant en nydelig svart ballettdrakt med skjørt, med blonder på rygg, skuldre og skjørt. Enkel og spesiell. Denne betalte jeg 350 kr for, her hjemme betalte jeg rundt 900 for helt enkel brakt og skjørt. Ballett strømpebukse til barn, 30 kr der, og 120 her.
Den butikken jeg likte best heter Dancia International. De hadde stort utvalg, både til barn og voksen. De hadde også masse tilbehør. Vesker, hårpynt, smykker, nøkkelringer osv. Så her fant vi masse gøy. De hadde en helt fantastisk nydelig tutu drakt i hvit, men sølvkant. Veldig spesiell, men selvfølgelig for liten til Synne. Eller det vil si, jeg tror den hadde passet, for den vi kjøpte nærmest svømte hun i ;) Sikkert 3 nummer for stor, så her måtte mormor bistå med sine sykunnskaper. Ballett treneren til Synne kunne ikke se hvor den var sydd inn en gang, så det må jo sies å være et kompliment for god syjobb :) Synne fikk bursdagsgaver av både oss og mormor fra ballettbutikken. Vi fant en skjønn Pineapple danse bag i sølv, med ballett nøkkelhanker og rosa tutu drakt med ballett "jakke". Kjøpte også litt annet dansetøy her. Masse fint. Men servicen var ikke til å rope hurra for. Jeg skulle kjøpe en gave, en voksen ballett drakt, og trengte hjelp. Da fikk jeg til svar: Å, det er så mange fine svarte modeller, men alt henger ute... Hallo, ser jeg ut som en ekspert på ballett drakter ;) Valgte å tolke det til min fordel ;) og prøvde å lete meg frem i jungelen av svarte drakter, 50% av utvalget var svart så ganske utrolig at jeg klarte det :)
Kjøpte også myke ballettsko til Synne der. Ettersom hun sliter et par i halvåret, så er dette en forbruksvare. Den typen vi kjøpte koster ca 330 her i Norge, men vi betalte 60 kr der. Helt sinnsykt... Planer var egentlig å kjøpe flere par og str, men ble så usikker på str så endte med et par. De var helt perfekte når hun prøvde, bittelitt store, så de er super til høst sesongen :)
Her er nye tutu drakten, som hun virkelig fikk stråle i da hun hadde ballerina bursdag :) Var veldig fornøyd selv.

Nå nærmet det seg middagstid, og vi fant oss en koselig pizzaresturant i Covent Garden. Etter å ha slappet av på hottellet litt, så var det tid for sightseeing i London by night :) Alle de kjente byggene er vakkert opplyst om kvelden, så det var vel så koselig å ta en runde da.
Første bygget vi kom til var Big Ben. Har alltid visst at dette var et kjent bygg med en klokke, men mamma lærte meg at dette var verden uret ;) Den alle klokker stilles utfra... Man lærer så lenge man lever ;)
Utsmykningene på bygget var helt fantastisk.

Rett ved siden av Big Ben ruver Westminister Abbey.


Utrolig flott bygg dette og. Her var også en stor utstilling ift Dronning Elisabeths jubileum som monark.
Et steinkast unna Big Ben, ut på broen, så hadde vi vakker utsikt til London Eye.

Big Ben fra en annen vinkel, fikk så vidt den rød bussen med ;)
Fra London Bridge, så har vi vakker utsikt mot Tower Bridge. Skal være så ærlig å innrømme, at da v dro til London Bridge, så så jeg for meg Tower Brigde i hodet mitt ;) Det verste er at det er anre gangen på 3 år jeg gjør det ;) Men NÅ har jeg lært, at den flotte broen med tårn, heter Tower bridge, kanskje derav navnet ;)

Monument plassen


Tilbake på Paddington stasjonen. Vi ble etterhvert ganske rutinerte på bane sytemet, og til og med mamma begynte å skjønne systemet.

Etter å ha kjørt banene på kryss og tvers hele helgen, så er det vel ikke vanskelig å skjønne hvilken setning som er lett å få på hjernen ;)

SØNDAG:
Avreise dag. Vi sov lenge, spiste sen forkost og gikk for å pakke koffertene våre. Planen var egentlig å ta med baggasjen og trille inn i Hyde park for å sole oss. Men på vei til Paddington stasjonen, så fant vi ut at det var ganske lite praktisk å bevege seg rundt på banene med kofferter. Vi orket heller ikke å dra tilbake til hotellet å hente bagasjen, så da loffet vi avgårde mot Gatwick i stedet. Ikke den verste flyplassen å slå i hjel noen ekstra timer på. Masse å ta seg til der, så tiden gikk ganske fort.
Hotellet vi bodde på.

Koffertene var deffinitivt LITT tyngre på hjemreisen ;) Og 90% av det innkjøpte var vel mitt, men jeg klarte å fylle mamma sin koffert og jeg :) Kanskje nettopp derfor, så klarte jeg for første gang å holde meg innenfor den lovlige kilo grensen :)

Har hatt en fantastisk weekend i London, skulle gjerne reist dit veldig snart igjen :)




















2 kommentarer:

  1. Jeg er DRITMISUNNELIG! HAHA, hvem trenger vel skalkeskjul for lekebutikker Ingunn?? NOT ME i allefall! hahaha. Åh, kjempelyst å dra til London. Blandt annet å se Billy Elliot! Ser ut som en fantastisk tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg skrive under på at det var :) Helt fantastisk :) Er så vannvittig mye å oppleve der, på altfor kort tid ;)

      Slett